Co to są elektrolity i dlaczego potas jest jednym z nich?

Czysto chemicznie elektrolity to związki chemiczne, które po zmieszaniu z wodą przewodzą prąd elektryczny. Jednakże, to właśnie przez to przewodnictwo regulują one pracę nerwów i mięśni, nawadniają organizm, równoważą kwasowość i ciśnienie krwi oraz pomagają odbudować uszkodzone tkanki. Mięśnie i neurony są czasami określane jako “elektryczne tkanki” organizmu, ponieważ ich funkcjonowanie w dużej części opiera się na prawidłowym przepływie elektrolitów przez płyny naszego organizmu, oraz otoczenie komórkowe.

Potas jako elektrolit

Potas jest zarówno elektrolitem, jak i minerałem. Pomaga on w utrzymaniu równowagi wodnej (ilość płynu wewnątrz i na zewnątrz komórek ciała) i elektrolitowej w organizmie. Potas jest również ważny dla funkcjonowania nerwów i mięśni.

Potas jest głównym jonem dodatnim (kationem) znajdującym się wewnątrz komórek. W zapisie chemicznym potas oznacza się jako K+. Prawidłowy poziom potasu jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek naszego organizmu. Wśród wielu funkcji potasu w organizmie znajduje się regulacja bicia serca i funkcji mięśni. Poważny nadmiar potasu we krwi (stan zwany hiperkaliemią) lub jego nadmierny spadek (hipokaliemia) może negatywnie oddziaływać na układ nerwowy i zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nieregularnych uderzeń serca (arytmii), które w skrajnych przypadkach mogą być śmiertelne.

Podwyższony poziom potasu jest znany jako hiperkaliemia. Potas jest normalnie wydalany przez nerki, więc zaburzenia, które uszkadzają funkcję nerek mogą powodować hiperkaliemię. Niektóre leki mogą również predysponować organizm do nadmiernego składowania potasu.

Za to hipokaliemia, czyli obniżony poziom potasu, może być spowodowana chorobami nerek, nadmierną utratą potasu w wyniku obfitego pocenia się, wymiotów, biegunki, zaburzeń odżywiania, lub przyjmowaniem niektórych leków (na przykład diuretyków).

Prawidłowy poziom potasu we krwi wynosi 3,5-5,0 milimoli/litr (mmol/L).

Korzyści płynące z suplementacji elektrolitów

  • Zwiększają wydajność ćwiczeń
  • Wspomagają sen
  • Wzmacniają odporność
  • Poprawiają zdolności poznawcze
  • Zmniejszają stres i niepokój
  • Stabilizują poziom cukru we krwi
  • Wspomagają zdrowie serca
  • Wzmacniają mięśnie i kości
  • Poprawiają trawienie
  • Mogą zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych

Zaburzenia równowagi elektrolitowej

Brak równowagi elektrolitowej może być spowodowany przez:

  • Utratę płynów w wyniku uporczywych wymiotów lub biegunki, pocenia się lub gorączki.
  • Niewystarczające spożycie płynów lub pożywienia.
  • Przewlekłe problemy z układem oddechowym, takie jak rozedma płuc.
  • Wyższe niż normalne pH krwi (stan zwany alkalozą metaboliczną).
  • Niektóre leki takie jak steroidy, leki moczopędne i przeczyszczające.

Aby zapewnić sobie wystarczającą ilość elektrolitów, należy się nawadniać i spożywać pokarmy bogate w elektrolity, takie jak szpinak, indyk, ziemniaki, fasola, awokado, pomarańcze, soja, truskawki i banany.

Czy jesteś narażony na ryzyko zaburzeń równowagi elektrolitowej?

Zaburzenia elektrolitowe mogą wystąpić u każdego z nas. Niektóre osoby są w grupie podwyższonego ryzyka ze względu na niektóre choroby. Warunki, które zwiększają ryzyko wystąpienia zaburzeń elektrolitowych to m.in:

  • Zaburzenia związane z nadużywaniem alkoholu
  • Marskość wątroby
  • Zastoinowa niewydolność serca
  • Choroby nerek
  • Zaburzenia odżywiania, takie jak anoreksja i bulimia
  • Urazy, takie jak poważne oparzenia lub złamania kości
  • Zaburzenia tarczycy
  • Zaburzenia pracy nadnerczy.

Dietetyczne źródła potasu

  • Karczochy
  • Awokado
  • Banany
  • Buraki
  • Brukselka
  • Daktyle
  • Nektarynki
  • Pomarańcze i sok pomarańczowy
  • Ziemniaki
  • Dynia
  • Szpinak
  • Słodkie ziemniaki
  • Boćwina
  • Pomidory i sok pomidorowy
Najlepsze źródła dietetyczne potasu

Najlepsze źródła dietetyczne potasu

Zalecane suplementy diety z potasem

Na rynku znajdziemy wiele suplementów z potasem, jednakże wielu producentów żeruje na niewiedzy konsumentów, stosując nieefektywne dawki potasu, lub zdecydowanie zawyżoną cenę, co powoduje że możemy niepotrzebnie za nie przepłacić. Jakie zatem suplementy z potasem są rekomendowane do suplementacji?

MZ Store Potasssium

MZ Store to marka własna sklepu Muscle Zone. W obrębie tej linii produktów, sklep Muscle Zone, postanowił postawić na jak najlepszą jakość w przyzwoitej cenie, tak by konsument nie przepłacał za niepotrzebny marketing i niepotrzebnie kolorowe opakowania.

Właśnie z tą samą myślą powstał produkt Potassium, który dostarcza potasu w efektywnej formie cytrynianu potasu, który wykazuje się optymalną bioprzyswajalnością. Potas został zawarty w efektywnej dawce w łatwych do przyjmowania i dozowania kapsułkach. Za to przede wszystkim produkt wyróżnia się przystępną ceną, która powinna być w zasięgu każdego, kto chce suplementować potas w swojej diecie.

Rekomendowany suplement z potasem - MZ Store Potassium

Rekomendowany suplement z potasem – MZ Store Potassium

Czy suplementacja potasu jest bezpieczna?

Suplementacja potasu jest przeciwwskazana u pacjentów z hiperkaliemią, ponieważ dalszy wzrost stężenia potasu w surowicy krwi u takich pacjentów może doprowadzić w skrajnej sytuacji do zatrzymania akcji serca. Hiperkaliemia może być powikłaniem każdego z następujących stanów: przewlekłej niewydolności nerek, kwasicy ogólnoustrojowej, np. cukrzycowej, ostrego odwodnienia, rozległego rozpadu tkanek, jak w przypadku ciężkich oparzeń, niewydolności nadnerczy lub stosowania leków moczopędnych.

Podsumowanie

Ponownie zwracamy uwagę na rolę potasu w diecie oraz na fakt, że stężenie potasu w surowicy musi być właściwie utrzymywane i monitorowane. Powinniśmy być świadomi jak istotny potas jest w naszej diecie, obserwować symptomy swojego organizmu pod względem niedoborów i ewentualnie modyfikować naszą dietę pod względem poziomu potasu, lub stosować jego odpowiednią suplementację.